Pages

Subscribe

Wednesday, May 30, 2012

baking caramel pudding~

Assalammualaikum..

hye readers..Dah lamekan aku tak update blog ni. Nak kate busy kerje, aku tak dapat kerje lagi..hehe.. Belum ade rezeki lagi..Dah dapat offer tp aku demand sangat kot.. Tapi memang gaji tak cukup pon kalau aku terime.Sorry taw..hehe..So, dah cuti lame sangat aku dah cube banyak resepi taw. Aku kan merangkap suri rumah yang tak de suami lagi.hehe..

Actually semalam mak ayah aku balik dari Perjumpaan ex-staff Felcra (aku ingat student je ade reunion), dah petang baru diorang balik, tibe-tibe je mak aku cakap "eba, mak ade resepi baru dapat tadi kawan mak bagi, mak tahu ko kan rajin masak-masak kn (ade pujian kat situ), ko try buat boleh?" Aku try lah tengok resepi tu. Bahan tu simple je bile aku tengok. Tapi aku masih pending lagi tu resepi ape. Mak aku cakap tu kek.

Hari ni, dalam pukul 5 lebih tadi sediakan semua bahan-bahan.

i. Gula
ii. Telur
iii. Susu cair
iv. Air
v. Biskut cream / roti

Step by step aku ikut resepi tu tapi aku stilll lagi tak sure kek ape aku buat tu. Tapi mase aku sediakan bahan-bahan aku pelik, asal kek ni tak de gune tepung. Tapi aku teruskan jugak buat sebab nak tengok ape yang jadik nanti..hehe.Mak dh suruh try, aku try lah. Dah siap semua bahan-bahan tu, aku bace kat resepi tu, mak tulis hanguskan gula sikit pastu sapu-sapu kat tepi loyang. Aku pon buat lah, tapi gula tu memang pada asalnya cair, tapi cepat beku. Aku tetapu buat jugak sebab aku tak pikir resepi ape yang aku buat tu. Lepas aku letak acuan tu semua dalam loyang, air pon dah mendidih, aku kukus lah acuan tu. pastu baru aku terpikir. "Tu macam nak jadik puding caramel yang aku suke makan. Yeah, memang aku buat pudding caramel".

Selame ni aku cume mampu beli dan makan je. Tak pernah terpikir nak buat. May be aku tak terpikir tu pudding sebab guna biskut kot, Biasenye kan orang guna roti kan. Name lain pon pudding roti. Caramel tu sebab gula hangus cair tu je kan. Aku pon buatlah caramel tu.

Aku kukus acuan lebih kurang 30minit dan siap! nak try letak atas dulang biar nampak cantik. Tapi tak boleh sebab melekat kat loyang disebabkan gula hangus yang aku sapu tu. Hahaha.. Takpelah. potong dalam loyang pon boleh. Nasib baik jadik dan ia sedap okeh! Cuma tak boleh makan banyak. Manis dan sedikit muak. Ade susu cair kan. Dah habis pon sebab aku bagi jiran-jiran rumah ni. Lagi pon aku tahu, memang tak kan habis pudding tu kat rumah aku. Selama ni pon aku baking ape-ape kek ke kuih memang bagi orang je. Nak makan memang tak laratlah. Kene control makan, kalau tak naik mendadak, almaklum lah. Duduk rumah kan.

May be next time aku akan buat lagi sebab kat kampung aku ni aku tengok jarang ade pudding caramel ni mase kenduri ke. Ayah mak ade offer, pergi kursus buat kuih-kuih tradisional or kek untuk bisness. Tapi aku pikir dulu lah. Belum berani buat keputusan buat mase sekarang. hehehe


ni yang dah siap potong..nampak sedap tak? okie lah dari tak jadik kan..




yang di dah dalam bekas nak bagi kat jiran aku! heheh

*thanks for reading. tunggu untuk post akan datang pulak!



5 respon untuk bee-autiful:

noor sheila said...

anta rumah ak skli la...

noor sheila said...

anta rumah ak skli ye...

shoock_bee said...

esok aku pos..agak2 sampai rumah ko da rupe ape?

Anonymous said...

wah..tauhu goreng dengan sambal kicap..!memey superb bohhhh.!!! ;D

shoock_bee said...

nape tbe2 jetahu goreng plus smbl kicap plak??ni sal caramel..aneh nyeee

mesti syok

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...